Tuesday, September 16, 2008

Menipu? Batal tak Puasa?

Kepada saudara-saudara muslim yang melayari blog saya,

Jika seseorang itu menipu dikala ia sedang berpuasa, maka soalannya, batal tak puasa beliau?

Apakah hukumnya?

Rakan sekerja saya (muslim), kata mengumpat batal tapi tak sure kalau menipu? Sila bagi tunjuk ajar.

5 comments:

bubbles said...

Alex, i dont think so la..
i think semasa berpuasa, Muslim harus bertahan dari mengumpat dan menipu. Tapi tak kira batal puasa..anyway, i'm not a Muslim. Please correct me if im wrong.
Why do you ask this question? A lot of politicians right now menipu ya? ;)

zulhairi aka ayam(xsemestarian) said...

yap..actually mengumpat n menipu tak batal poser..just kurang pahala puasa..which mean almost tak dapat apa2 pahala..kalau puasa tu..so baik tak payah puasa..maksudnya..tak berpuasa..batal la puasa tu..faham tak..hehehe..bukannya..mengumpat or menipu jer..terus batal puasa..ok!
p/s: got ur address via azahemy's!and really surprise that u have already get married with 1 kid and 1 on the way! anyway..nice blog! keep on updating!
btw, thanks for the link to my fotopages!

ezni said...

yap,

Apabila masuk bulan Ramadhan, maka wajib ke atas setiap anak Adam beragama Islam untuk memenuhi tuntutan rukun Islam ke-3 iaiatu berpuasa di bulan Ramadhan. Kenapa perlu berpuasa?nampak macam menyeksa diri tetapi hikmahnya ialah supaya kita menginsafi kejadian kita dan keadaan sekeliling kita. Menginsafi keadaan fakir miskin yg hanya makan sekali sehari, itupun jika ada makanan atau tidak makan berhari2 menanggung kelaparan. Berpuasa memupuk rasa bersyukur (sepatutnya tapi kita tgk org galak beli makanan cam stok seminggu kat bazar...) di atas rezeki yg Allah beri.
Dalam berpuasa, bukan shj tidak boleh menipu atau mengumpat, malah merokok, berseronok2 dgn pasangan di siang hari serta apa shj perbuatan yg berkaitan nafsu dan lagha adalah dilarang sama sekali. mengumpat dan menipu tu bulan tak posa pun tak boleh!apabila kita menipu atau mengumpat di bulan puasa - tidaklah ia membatalkan puasa kerana ia adalah perbuatan lagha dan dosa dosa yg kecil (kalau setakat menipu kata tak kentut, walhal dia yg kentut..), adalah perkara yg membatalkan puasa itu :-

Puasa akan batal dengan salah satu daripada perkara-perkara di bawah ini :

1) Memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga yang terbuka dengan sengaja.

2) Memasukkan sesuatu ke dalam dubur (jalan belakang) atau qubul (jalan depan) dengan sengaja.

3) Muntah dengan sengaja (jika termuntah, tidak batal puasa).

4) Bersetubuh dengan sengaja, sekalipun tidak mengeluarkan mani.

5) Mengeluarkan mani dengan sengaja atau dengan jalan bersuka-suka seperti berpeluk cium dan sebagainya.

6) Kedatangan haid atau nifas.

7) Gila sekalipun hanya sekejap masa.

8) Mabuk atau pengsan sepanjang hari, dari terbit fajar hingga terbenam matahari.

Islam juga menyediakan rukhsah puasa (keringanan dalam berpuasa) kpd individu yg tidak mampu untuk menunaikan ibadah puasa atas alasan kesihatan atau keuzuran seperti org yg terlalu tua, perempuan hamil atau ditimpa sakit.

apabila menipu/mengumpat maka berkuranglah pahala berpuasa dan samalah juga seperti kiat tidak berusaha menunaikan ibadah puasa dgn sebaiknyer. tetapi tidaklah batal puasa anak Adam itu, wallahu'alam apa jadi dgn puasa dia hanya Allah yg tahu, :0 - APSAL? ko ngumpat ke?menipu..?? kekekekek
Bersalin.


Murtad-iaitu orang yang keluar daripada agama Islam, sama ada dengan hati, perkataan atau perbuatan.

Alex Yap said...

Bubbles: you spot on ... look at the toyol anak setan....geram .. feel like smashing his head with baseball bat. Cilaka.

Ayam: Thanx for the info. Tak surprise lar. dah jodoh dah sampai.

Ezni: wow.. very detail.. good good .. can you as reference.

Ezni, Ayam, for your information, bubbles was our senior. When we are in F1, she is in F5. She the only chinese girl back then in F5. Do you guys recall her?

Alex Yap said...

Ezni

Member aku cakap, dalam bidang tasawuf + cerita zaman nabi muhammad (pasal mengumpat (bagaikan makan daging saudara sendiri) + menipu ) + benda-benda meragukan harus ditinggalkan sesungguh pun tidak dalam hukum.

jadi ia umpama makan walaupun tidak.

member aku melayu ler.

Ini masa korang berbahas .. masa untuk korang "enlighten" kan aku.